Losene har gjennom mange hundre år vært selvstendige og
uavhengige; de konkurrerte hele tiden om oppdragene. I 1930 var det tanangerlosene Oscar Olsen og Rasmus og Reginius Roth som fikk seg nytt fartøy; en sterkbygget og fin seilskøyte på 47 fot, med en 20 HK Rubb som hjelpemotor. Denne L/S Tananger var i tjeneste til 1962, med litt modernisering underveis. Det mest synlige var vel styrehuset som ble bygget i slutten av krigen.
Etter perioden som losskøyte kom Tananger til Oslofjorden hvor den begynte et nytt liv, denne gangen som privat lystfartøy. Her ble den værende like til 2004. Da Kystkultursamlingen i Tananger
kjøpte den tilbake, med det formål å restaurere den som seilende kulturminne og med samme tilstand som da den var ny i 1930.
Restaureringsarbeidet har foregtt ved Ryfylke Trebåtbyggeri;
mange spant er skiftet, det samme med overvanns hud og det er lagt nytt dekk og montert ny innredning. Skøyten har også fått montert en moderne dieselmotor og dermed er det et flott og meget representativt losfartøy som inngår i den store samlingen i Tananger.